Fremveksten av nye og mindre matleverandører – med spesielt fokus på markeds‐ og salgskanaler
Research report
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2449084Utgivelsesdato
2012-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De senere årene har det skjedd store endringer i det globale, men også det nasjonale, matmarkedet. Samtidig som strukturen i dagligvarehandelen er endret og konsentrasjonen økt, er også forbrukernes preferanser endret. Velstandsutviklingen har bidratt til større krav til variasjon og matmangfold, kvalitet, tilgjengelighet, trygg mat og andre verdier som miljø‐ og samfunnsmessig ansvar. Spesielt ser vi at det har vokst frem en økt etterspørsel etter matspesialiteter og mat med såkalt tilleggsverdi. Dette har gitt norske matprodusenter nye muligheter for økt verdiskaping og lønnsomhet. Samtidig har konkurransen på de nasjonale og internasjonale matmarkedene økt og utviklingen i Norge har gått i retning av større og færre jordbruksbedrifter og økende nettoimport av mat. Det krever at norske matprodusenter i økende grad må tenke strategisk for å møte den økende konkurransen og utfordringene fremover, også når det gjelder småskala matproduksjon. [...]