Økt avvirkning i marginale skogsområder med dårlig bæreevne
Abstract
Prosjektet "Økt avvirkning i marginale skogområder med dårlig bæreevne" har fokusert på systemer som reduserer kjøreskadene ved terrengtransport. Kjørelemmer laget av trematerialer og rundvirke har blitt testet ved overfarter på myr og fuktige partier. Også geonett med overdekking av kvist er studert under de samme forholdene. Ved forsøksområdene var det ingen alternativ å kjøre rett over de fuktige partiene uten hjelpemidler – alternativet var å kjøre rundt, noe som innebar 200 - 400 ekstra terrengtransport med lassbæreren. Sammenlignet med ekstrakostnaden for lengre kjøring var derfor kostnaden til kjørelemmer (inkludert tidsbruken til utlegging og innsamling) marginal. Andre fordeler med å benytte kjørelemmer eller andre, tilsvarende systemer er blant annet redusert jordkomprimering, mindre avrenning og reduserte kostnader til utbedring av sporskader.