dc.contributor.author | Veggeland, Frode | |
dc.contributor.author | Borgen, Svein Ole | |
dc.date.accessioned | 2018-06-05T15:09:43Z | |
dc.date.available | 2018-06-05T15:09:43Z | |
dc.date.created | 2012-11-09T06:03:35Z | |
dc.date.issued | 2001-05-15 | |
dc.identifier.isbn | 82-7077-420-0 | |
dc.identifier.issn | 0805-7028 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2500448 | |
dc.description.abstract | Rapporten består av fire hoveddeler. I første del presenterer vi tema og problemstillinger. I andre del foretar vi en gjennomgang av SPS-avtalen, CAC og EØS-avtalen som formelle avtaleverk. Deretter ser vi nærmere på hvordan SPS-avtalen i praksis er blitt håndtert gjennom tvisteløsninger. I tredje del ser vi nærmere på fire saker der norsk fiskeeksport er blitt eller kan bli berørt av andre lands eller internasjonale avtalers veterinære eller sanitære bestemmelser/tiltak. I fjerde del foretar vi en oppsummering og viser til noen av utfordringene norske myndigheter står overfor på disse områdene. I tillegg viser vi til områder det kan være aktuelt å studere nærmere i framtidige undersøkelser. Det er flere grunner til at internasjonal regulering av mattrygghet har fått større betydning for den internasjonale handelen med fisk. Uruguay-runden i GATT (1986–93) og etableringen av WTO i 1995 innebar at handelen med mat og landbruksprodukter for første gang ble integrert i særlig omfang i en global handelsavtale. Når det gjelder mattrygghet og tekniske handelshindringer var i den sammenheng SPS-avtalen og TBT-avtalen spesielt viktige. SPS-avtalen gjelder tiltak som skal sikre folkehelsen, dyrehelsen og plantehelsen samtidig som handelen i minst mulig grad skal bli berørt, mens TBT-avtalen gjelder tekniske barrierer mer generelt. En årsak til at disse ble integrert som egne avtaler i WTO, var at tekniske handelshindringer under GATT ble identifisert som den største gruppen av handelsbarrierer, utenom toll, som skaper problemer for eksportørene. I tillegg til det globale regelverket har utviklingen i EF/EU fått betydning for Norge. I forbindelse med etableringen av EFs indre marked som startet opp på slutten av 1980-tallet, ble det innført en rekke nye bestemmelser for å sikre både friere handel og ivaretakelse av forbruker- og helsehensyn. EF utviklet dermed et omfattende regelverk for handel med og produksjon av mat som gjennom EØS-avtalen også ble gjeldende for Norge. Dette regelverket gjelder både for landbruk og fisk. […] | nb_NO |
dc.description.abstract | Fish, Food Safety and Technical Barriers to Trade | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning | nb_NO |
dc.relation.ispartof | NILF-Report | |
dc.relation.ispartofseries | NILF Rapport;2001-11 | |
dc.subject | WTO | nb_NO |
dc.subject | Sjømat | nb_NO |
dc.subject | Seafood | nb_NO |
dc.subject | EØS | nb_NO |
dc.subject | EEA | nb_NO |
dc.title | Fisk, mattrygghet og tekniske handelshindringer | nb_NO |
dc.title.alternative | Fish, Food Safety and Technical Barriers to Trade | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Økonomi: 210 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Economics: 210 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 83 | nb_NO |
dc.source.issue | 11 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 960778 | |
dc.relation.project | Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning: L026 | nb_NO |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |