dc.contributor.author | Sørbye, Stine Evensen | |
dc.contributor.author | Pettersen, Ivar | |
dc.date.accessioned | 2017-06-01T12:15:37Z | |
dc.date.available | 2017-06-01T12:15:37Z | |
dc.date.created | 2017-04-21T09:56:32Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7077-877-5 | |
dc.identifier.issn | 0805-9691 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2444132 | |
dc.description.abstract | BU-midlene inngår som ressurser for de såkalte regionale næringsprogrammene (RNP), og er LMDs viktigste økonomiske virkemiddel for å nå målet om næringsutvikling i og i tilknytning til landbruket. Fylkesmannen, Innovasjon Norge (IN), fylkeskommunene og kommunene har hver for seg og i samarbeid, viktige roller. Fylkene har betydelig frihet i forvaltningen av midlene så lenge satsningsområdene er forenelig med målene for landbrukspolitikken. Kriteriene for fordeling av BU-midlene mellom fylkene er derfor også et virkemiddel for å nå landbrukspolitiske målsettinger. Fordelingen bør gjenspeile både landbrukspolitiske prioriteringer og fylkenes muligheter for landbruksbasert næringsutvikling. Notatet tar utgangspunkt i fire kriterier som ble utredet i Kjesbu og Pettersen (2005) (1) landbruksaktivitet, jord- og skogbruk, (2) distriktenes egenskaper i en regionalpolitisk sammenheng, (3) aktivitet knyttet til BU-virkemidlene og (4) resultater i form av lønnsomhetseffekter for gårdsbrukene. Bak kriteriene ligger flere datasett som beskriver egenskapene ved det enkelte fylke. Valget av vekter for de enkelte kriteriene gir muligheter for å målrette ordningen ut fra ulike prioriteringer av de landbrukspolitiske målene. Vektingen gir for eksempel rom for å rette virkemidlet primært mot investeringer i tradisjonelt jordbruk eller mot distriktshensyn og fylker med en stor andel jordbruksavhengige kommuner. Notatet presenterer fem alternativer til fordelingen i 2013 og forslaget 2005: 1. Balansert fordeling: I denne fordelingen gis flere indikatorer betydelig vekt. Fordelingen er altså ikke spesielt innrettet mot å ta hensyn først og fremst til distriktsutvikling eller tradisjonelt landbruk, men representerer en balansert vekting av ulike hensyn.. 2. Landbruk – et alternativ med relativt stor vekt på landbruksaktiviteten i fylket. 3. Jordbruk – tilsvarer landbruksproduksjon, men med redusert vekt på skog. 4. Distrikt – egenskaper ved fylkene som dreier seg om landbrukets betydning for bosetting, tillegges relativt stor vekt. 5. Aktivitet – det legges i dette alternativet særlig vekt på fylkenes prioritering av nye næringer, men først og fremst i de fylkene hvor behovet for næringsutvikling er størst. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Notat (Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning : trykt utg.) | |
dc.relation.ispartofseries | NILF Notat;2014-1 | |
dc.subject | Bygdeutvikling | nb_NO |
dc.subject | Sustainable rural development | nb_NO |
dc.subject | Næringsutvikling | nb_NO |
dc.subject | Economic development | nb_NO |
dc.subject | Regional utvikling | nb_NO |
dc.subject | Regional development | nb_NO |
dc.subject | Landbruk / jordbruk | nb_NO |
dc.subject | Agriculture | nb_NO |
dc.title | Kriteriebasert fordeling av fylkesvise BU-midler. Forslag til fordelingsmodell | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsøkonomi: 212 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Economics: 212 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 33 | nb_NO |
dc.source.issue | 01 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1465868 | |
dc.relation.project | Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning: A651 | nb_NO |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |