Show simple item record

dc.contributor.authorKnutsen, Heidi
dc.contributor.authorHaukås, Torbjørn
dc.contributor.authorBorgen, Svein Ole
dc.contributor.authorSvennerud, Mads
dc.coverage.spatialNorge, Hordalandnb_NO
dc.date.accessioned2018-06-05T15:05:50Z
dc.date.available2018-06-05T15:05:50Z
dc.date.created2018-06-05T15:00:13Z
dc.date.issued2001-03
dc.identifier.isbn82-7077-407-3
dc.identifier.issn0805-7028
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2500445
dc.description.abstractHovedmålsettingen for prosjektet har vært å kartlegge mekanismene som styrer omsetningen av norske epler, og samtidig drøfte nye måter å gjøre norske epler mer konkurransedyktig på. Fruktnæringa i Hardanger tok initiativet til prosjektet, og det er derfor lagt særlig vekt på omsetning og markedsføring av epler fra Hardanger. I første del av rapporten belyser vi spørsmål omkring epleprodusentenes konkurransesituasjon og hvordan lønnsomheten i fruktdyrking har utviklet seg de siste årene. Vi har dokumentert at driftsoverskuddet på fruktbrukene i Hardanger var synkende gjennom hele 1990-tallet. Endringene i importvernet har endret konkurransesituasjonen for norske epler. I 2000 ble det importert epler gjennom hele året, også i norsk sesong. Det ble likevel solgt norske epler også etter at den skjermede norske sesongen ble avsluttet 1. desember, men bortfall av toll på de importerte eplene (3 øre pr. kg fra 1. desember) førte til at prisen også på norske epler gikk ned. Vi har videre reist spørsmål om hvordan dagens system for prissetting på epler kan virke inn på produsentenes tilpasninger. Pris blir bare i liten grad brukt til å premiere god kvalitet og det er også liten forskjell i utbetalingspris mellom sortene. Videre er det slik at fruktlagrene utjevner epleprisen mellom produsentene. Tidspunkt for levering er ikke avgjørende for utbetalingsprisen for den enkelte produsent. Epleprodusentene mangler incentiver til kvalitetsdifferensiering. Dagens utbetalingssystem kan virke som en hindring for å få produsentene til å heve kvaliteten ut over minstekravet til klasse 1 og for å få produsentene til å plante ønskede sorter. […]nb_NO
dc.description.abstractHardangerepler under press. Nye konkurransesituasjoner – nye muligheternb_NO
dc.description.abstractChanging Perspectives for Apple Producers in Western Norwaynb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk institutt for landbruksøkonomisk forskningnb_NO
dc.relation.ispartofNILF-Report
dc.relation.ispartofseriesNILF Rapport;2001-7
dc.subjectMerkevarernb_NO
dc.subjectBrandsnb_NO
dc.subjectFruktnb_NO
dc.subjectFruitnb_NO
dc.subjectKonkurransenb_NO
dc.subjectCompetitionnb_NO
dc.titleHardangerepler under press. Nye konkurransesituasjoner – nye muligheternb_NO
dc.title.alternativeHardangerepler under press. Nye konkurransesituasjoner – nye muligheternb_NO
dc.title.alternativeChanging Perspectives for Apple Producers in Western Norwaynb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Landbruksfag: 910nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Agricultural sciences: 910nb_NO
dc.source.pagenumber91nb_NO
dc.source.issue7nb_NO
dc.identifier.cristin1589161
dc.relation.projectNorsk institutt for landbruksøkonomisk forskning: K022nb_NO
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record