Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLileng, Jørn Kristian
dc.contributor.authorHaartveit, Erlend Ystrøm
dc.date.accessioned2018-08-18T18:06:25Z
dc.date.available2018-08-18T18:06:25Z
dc.date.issued2004-08
dc.identifier.isbn82-8083-054-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2558441
dc.description.abstractSkogsveibygging er blant de største investeringene som gjøres i skogbruket og staten gir betydelige tilskudd til denne aktiviteten. Skogsveier representerer også forholdsvis store inngrep i naturen, og det blir ofte konflikter mellom miljøvern­interesser og det utøvende skogbruket. På grunn av dette vil det i fremtiden være viktig at de offentlige rammebetingelsene legger opp til en skogsveibygging som tilfredsstiller både de økonomiske og miljømessige interessene i skogen. Mye av teoriutviklingen innenfor beregninger av lønnsomhet og optimal tetthet av skogsveier ble gjort i 1950-årene. I de senere årene er det også publisert arbeider innenfor disse problemstillingene som bruker matematiske modeller og geografiske informasjonssystemer (GIS). Felles for både de tidligere arbeidene og de senere publikasjonene er at ingen av dem ser på hele kjeden fra stubbe til industri ved beregning av de optimale veiløsningene. Tradisjonelt har det vært mest vanlig å beregne lønnsomhet for skogeieren ved bygging av skogsveianlegg slik at biltransporten ikke involveres. Sterkere kunde­fokus og en utvikling mot færre og større aktører i markedet har ført til at den gjensidige avhengighet mellom aktørene har økt. På grunn av denne utviklingen har vi i dette arbeidet valgt å belyse problemstillingen rundt optimale veiløsninger etter totalkostnadsprisnippet, noe som innebærer at hele tømmerkjeden fra terreng­transport til biltransport inkluderes i analysene. [...]nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherRapport fra skogforskningennb_NO
dc.relation.ispartofseriesRapport fra skogforskningen;11/04
dc.subjectskogsveiernb_NO
dc.subjectskogsbilveiernb_NO
dc.subjectveibyggingnb_NO
dc.subjectveistandardnb_NO
dc.subjectlønnsomhetnb_NO
dc.subjectbiltransportnb_NO
dc.subjectterrengtransportnb_NO
dc.subjecttotalkostnadsanalysernb_NO
dc.titleBetydningen av differensiert skogsveistandard for reduksjon av totale virkesforsyningskostnadernb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Landbruks- og Fiskerifag: 900::Landbruksfag: 910::Skogbruk: 915nb_NO
dc.source.pagenumber19nb_NO
dc.source.issue11-04nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel