Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergseng, Even
dc.contributor.authorHoen, Hans Fredrik
dc.contributor.authorVeisten, Knut
dc.contributor.authorØkseter, Petter
dc.date.accessioned2018-08-19T20:08:19Z
dc.date.available2018-08-19T20:08:19Z
dc.date.created2004-08-24T00:00:00Z
dc.date.issued2004-01
dc.identifier.isbn82-8083-038-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2558459
dc.description.abstractDet eksisterer to hovedprinsipper for levering av varer mellom produsenter og konsumenter i innsatsfaktormarkeder. Enten kan leverandøren stå for transport, eller så kan kjøperen ta seg av transport fra produksjonssted til konsumsted. Situasjoner der leverandøren står ansvarlig for transport omtales gjerne som CIF (Cost of Insurance and Freight, dvs. kostnader for forsikring og frakt). Når kjøperen tar seg av transport, kalles leveransen FAS (Free Alongside Ship, dvs. fritt levert ved (hoved)transportmiddelet som er bil i Norge). I skogindustrien tilsvarer disse to leveringsprinsippene levering på industritomt og ved bilvei. I mange år var FAS det rådende prinsippet for tømmerleveranser fra norske skoger, men de siste årene har vi sett en gradvis overgang til et system med sonepriser, hvilket i prinsippet likner CIF. Valg av leverings- og prissystem kan påvirke lønn­somheten i virkeproduksjonen....nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk institutt for skogforskningnb_NO
dc.relation.ispartofRapport fra skogforskningen
dc.relation.ispartofseriesRapport fra skogforskningen;2-04
dc.titleKonsekvenser på virkesproduksjon av endrede transportkostnader - fra FAS til CIFnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Skogbruk: 915nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Forestry: 915nb_NO
dc.source.pagenumber44nb_NO
dc.source.issue2/04nb_NO
dc.identifier.cristin752797
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel