• Bondens marked – en attraktiv markedskanal for nyskapende nisjeprodusenter? Resultater fra en spørreundersøkelse 

      Flaten, Ola; Veidal, Asbjørn; Svennerud, Mads (NILF Rapport;2007-4, Research report, 2007-12)
      Bondens marked er en markedsplass hvor produsenter fra et geografisk avgrenset område selger sine egne produkter, hovedsakelig matvarer, direkte til forbruker. Tilbyderne trenger ikke være gardsbruk, men det må være ...
    • Hardangerepler under press. Nye konkurransesituasjoner – nye muligheter 

      Knutsen, Heidi; Haukås, Torbjørn; Borgen, Svein Ole; Svennerud, Mads (NILF Rapport;2001-7, Research report, 2001-03)
      Hovedmålsettingen for prosjektet har vært å kartlegge mekanismene som styrer omsetningen av norske epler, og samtidig drøfte nye måter å gjøre norske epler mer konkurransedyktig på. Fruktnæringa i Hardanger tok initiativet ...
    • Importkonkurransen for bakervarer – økt konkurransekraft for norsk mel- og bakerbransje 

      Mjelde, Håvard; Svennerud, Mads; Vengnes, Mari (NILF Rapport;2001:1, Research report, 2001-01)
      Denne rapporten tar for seg importkonkurransen for bakervarer. Med importkonkurranse mener vi konkurransen mellom norskproduserte bakervarer og tilsvarende importprodukter. I de siste årene har det vært en stor økning i ...
    • Konkurransekraft i norsk RÅK-industri 

      Borgen, Svein Ole; Svennerud, Mads; Vengnes, Mari (NILF Rapport;2001-4, Research report, 2001-01)
      Rapporten drøfter norsk RÅK-industri langs tre hovedlinjer; først hvor stor betydning RÅK-produksjonen har for norsk økonomi, dernest hvordan RÅK-industrien er sammensatt og hvor konkurranseutsatt den er, og til sist hvilke ...
    • Matprogram med næringsverdi. Evaluering av bedriftsrettede prosjekter i Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon og Nettverksprogrammet 

      Kjuus, Johanne; Utgård, Jakob; Pettersen, Ivar; Svennerud, Mads; Eriksen, Lars Øystein (NILF Rapport;2009-1, Research report, 2009-03)
      Verdiskapingsprogrammet for mat ble igangsatt for å øke verdiskapingen basert på norske matressurser. Etter hvert har programmet fått hele leveringskjeden fra jord til butikk som virkeområde, men siktemålet er stadig å ...
    • Prisforskjeller i nordiske frukt- og grøntmarkeder 

      Kjuus, Johanne; Svennerud, Mads (NILF Rapport;2004-8, Research report, 2004-10)
    • Økt verdiskaping i reinkjøttbransjen 

      Kjuus, Johanne; Svennerud, Mads; Skøyen, Silje; Bergset, Nils Øyvind; Borgen, Svein Ole (NILF Rapport;2006-2, Research report, 2006-05)
      Reindriftsnæringen i Norge er en av de viktigste bærerne av samisk kultur og identitet, og har en stor betydning for det samiske samfunnet både økonomisk, sysselsettingsmessig, sosialt og kulturelt. Reindriftsbransjen ...