Fisketurisme i Leinavatn. Forprosjekt
Abstract
Denne rapporten inneholder resultatene fra en fiskebiologisk undersøkelse i Leinavatn, en spørreundersøkelse rettet mot reiselivsbedriftene i Barduregionen og mulighetene knyttet til produktutvikling for aktørene som satser på fisketurisme i Leina. De fiskebiologiske undersøkelsene i Leina viste en røyebestand med rask vekst og sein kjønnsmodning, noe som karakteriserer gode røyebestander. Størrelsen på røya var i hovedsak mellom 30-40 cm og fra normal til god kvalitet med K-faktor på litt over 1.0. Det var ingen tegn på en tett eller overbefolket røyebestand. Største fangede røye var på 0.8 kg, og selv om størrelsesfordelingen anses som god, er det grunn til å stille spørsmål om det finnes mye troferøye (>1 kg) i Leina. Prøvefisket viste også at bestanden av lake var større enn forventet og at røya kan være sårbar i forhold til konkurranse med denne arten. I tillegg kan økt eller ensidig beskatning av røya og klimaforandringene i tiden framover innebære utfordringer, og det anbefales å innføre fangstrapportering i vatnet. Det er derfor viktig å følge utviklingen av røyebestanden i Leina fremover. Spørreskjemaet ble sendt ut til 21 reiselivsbedrifter eller aktører med enn rolle innenfor reiselivet i Bardu. Blant de 19 respondentene er det ni reiselivsbedrifter som har svart. Disse bedriftene er relativt små, med få ansatte og relativt liten omsetning. Bare en bedrift oppgir at omsetningen er over en million kroner. Fem av reiselivsbedriftene har ekspandert i løpet av de siste fem årene, videre ønsker fire bedrifter å ekspandere fremover. Hovedutfordringene er knyttet til markedsføring og salg samt økonomi og lønnsomhet. Rundt halvparten av de spurte oppgir at innlandsfiske er av middels betydning, mens rundt en fjerdedel oppgir at dette er av høy betydning. Konfliktnivået mellom fritidsfiske og fisketurisme oppleves som lavt. 48 % av bedriftene oppgir at det foregår et samarbeid innenfor marked/markedsføring eller salg, mens kategoriene transport, overnatting og produktutvikling samarbeides i en av tre tilfeller. Det bør i tiden fremover satses på å sy sammen flere produkter blant aktørene og øke samarbeidet ytterligere. I forhold til produktutvikling er nåsituasjonen for fisketurismen ved Leinavatn at den i stor grad baseres på logistiske tjenester, noe som gir lavt eller dårlig lønnsomhet for aktørene. En økt andel av guidete turer vil kunne øke lønnsomheten. Kunder bosatt i Norge eller Norden for øvrig har generelt lite behov for guiding og i mindre grad villig til å betale for produktene slik de framstår i dag. Med hensyn til produktutvikling tilrådes det derfor (i) en mer presis definering av produktene inkludert tilrettelegging og guiding, (ii) økende satsing på det internasjonale markedet, og (iii) optimalisering av transport og andre logistiske tjenester. Det konkluderes med at røyebestanden i Leinavatn er av god kvalitet, og at det er viktig å følge med i utviklingen av bestanden framover. Videre vil det være til nytte for bedriftene som satser i og rundt Leina med å utvide samarbeidet gjennom felles produktutvikling.