Show simple item record

dc.contributor.authorUtgård, Jakob
dc.contributor.authorNordlund, Anders
dc.contributor.authorSvennerud, Mads
dc.date.accessioned2018-01-23T13:50:35Z
dc.date.available2018-01-23T13:50:35Z
dc.date.created2018-01-23T13:01:38Z
dc.date.issued2009-04
dc.identifier.isbn978-82-7077-743-3
dc.identifier.issn0805-9691
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2479125
dc.description.abstractFormålet med dette notatet er å beskrive status og utvikling på sentrale områder for bakervarebransjen, herunder sysselsetting, antall foretak, produksjonsverdi, import og eksport med mer, samt å vurdere de politiske rammebetingelsene sin påvirkning på bakervarebransjens konkurranseevne. Norsk bakervarebransje hadde om lag 7 600 sysselsatte i 2007, noe som var en liten nedgang fra 2006. Antallet sysselsatte har vært forholdsvis stabilt de siste årene. Med 409 bedrifter i 2007 var bakervarebransjen den bransjen i norsk matindustri som hadde flest bedrifter, selv om trenden har vært svakt nedadgående de siste årene.. I gjennomsnitt hadde bedriftene 19 sysselsatte i 2007, en økning på 6 fra 2000. Bakervarebedriftene er i gjennomsnitt klart mindre enn bedriftene i norsk matindustri totalt sett. Bedriftene i bakervarebransjen er spredt rundt i hele Norge. Produksjonsverdien i bakervarebransjen har økt betydelig de siste årene og den prosentvise økningen har vært større enn i matindustrien generelt. Dette skyldes i stor grad at prisene på bakervarer har økt mer enn prisene på andre matvarer. Forbruksmønsteret har i hovedsak holdt seg stabilt. Bakervarebransjen har et noe høyere investeringsnivå enn matindustrien i gjennomsnitt mens innovasjonsgraden ligger nær gjennomsnittet. Lønnskostnadene i prosent av produksjonsverdi har holdt seg konstante siden 2000, men norsk industri har høye lønnskostnader i forhold til gjennomsnittet av handelspartnerne. Selv om mye har gått bra i norsk bakervarebransje tyder alt på at lønnsomheten i bransjen har blitt svakere de siste årene, både vår egen økonomianalyse basert på et utvalg bedrifter og en fullstendig analyse publisert i et bransjeblad viser en negativ utvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk institutt for landbruksøkonomisk forskningnb_NO
dc.relation.ispartofNotat (Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning : trykt utg.)
dc.relation.ispartofseriesNILF Notat;2009-7
dc.subjectImportnb_NO
dc.subjectKonkurranseevnenb_NO
dc.subjectCompetitivenessnb_NO
dc.subjectRammebetingelsernb_NO
dc.subjectFrameworknb_NO
dc.titleKonkurransesituasjonen for norsk bakervarebransjenb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber38nb_NO
dc.source.issue7nb_NO
dc.identifier.cristin1549927
dc.relation.projectNorsk institutt for landbruksøkonomisk forskning: F044nb_NO
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record