Dagligvarehandel og mat 2008
Research report
Published version
View/ Open
Date
2008-02Metadata
Show full item recordCollections
- NILF Rapport [88]
- Publikasjoner fra CRIStin - NIBIO [4590]
Abstract
Norsk dagligvarehandel lever av å formidle mat og andre dagligvarer til norske forbrukere. Dagligvarehandelen er således med på å prege forbrukernes hverdag og bidrar i betydelig grad til norsk verdiskaping. Verdien av dagligvaretilbudet avhenger av tilgjengelighet og utvalg i tillegg til pris og kvalitet. Dagligvarehandelen har stor innvirkning på alle faktorer. Vi ser i dag en utvikling hvor dagligvarehandelen spiller en stadig større rolle i utviklingen av lokale servicemiljøer. Økende grad av internasjonalt konkurransepress kan endre dagligvarehandelen de kommende årene. Framtiden for hele den norske matsektoren avhenger i stor grad av samspillet mellom jordbruk, matindustri og dagligvarehandel når de enkelte ledd og verdikjedene som helhet utsettes for økt internasjonal konkurranse. I denne rapporten gis en bred dokumentasjon av dagligvarehandelens plass i norsk økonomi og samfunn generelt og i norsk matsektor spesielt