Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjeld, Dag
dc.contributor.authorVennesland, Birger
dc.contributor.authorBjørkelo, Knut
dc.date.accessioned2019-08-30T06:47:56Z
dc.date.available2019-08-30T06:47:56Z
dc.date.created2019-08-29T12:57:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-17-02386-9
dc.identifier.issn2464-1162
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2611698
dc.description.abstractUtredningens hovedmål har vært å kvantifisere de økonomiske konsekvensene av flaskehalser for tømmertransport i det kommunale veinettet i Sogn og Fjordane. Hovedmålet ble delt i to delmål. Det første delmålet var å vurdere ulike metoder for beregning av potensiell transportgevinst pr. kommune ved oppskriving til 19,5 m/50 t. Det andre delmålet var å beregne den samlede transportgevinsten for dagens transporter og presentere en prognose for utviklingen 20 år fremover. Med dagens avtalte kippe-tillegg (30 kr/m3) er transportgevinsten for skogeierene i Sogn og Fjordane beregnet til ca. 1 mill. kr/år. Dagens prisavtaler for tømmertransport indikerer i tillegg en mulig indirekte dekning av kippekostnader gjennom et forhøyet fastledd i transporttariffene. Økningen i fastleddet betales på hele transportvolumet, og dekkes av transportkjøper. De faktiske merkostnadene med kipping er beregnet til over 60 kr/m3 (ved 3 km kippeavstand). Med forventet økning i hogstklasse 5 og økt hogst framover, stiger de beregnede merkostnadene fra 2,1 mill. kr/år i 2015-2020 til 2,6 og 2,9 mill. kr/år i periodene 2021-2030 og 2031-2040. De kommunene som har og vil få størst kippekostnader er Stryn (1449), Eid (1443), Gaular (1430) og Førde (1432). Resultatene forutsetter samme kippeandel framover som det har vært i analyseperioden 2016-2018, dvs. ca. 29 %. Det er sannsynlig at mye av hogsten de siste årene har foregått i de områder hvor det er minst kipping. Uten opprusting av det kommunale veinettet er det derfor sannsynlig at kippeandelen vil øke i fremtiden. De beregnede merkostnader reflekterer skogsektorens transportgevinst. I tillegg vil oppgradering til 19,5 m/50 t også komme andre sektorer til gode.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNIBIOnb_NO
dc.relation.ispartofNIBIO Rapport
dc.relation.ispartofseriesNIBIO Rapport;5(97) 2019
dc.titleFlaskehalser i det kommunale veinettet – økonomiske konsekvenser for tømmertransport i Sogn og Fjordanenb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber15nb_NO
dc.source.volume5nb_NO
dc.source.issue97nb_NO
dc.identifier.cristin1719845
dc.relation.projectNIBIO - Norsk institutt for bioøkonomi: 327500-2nb_NO
cristin.unitcode7677,2,0,0
cristin.unitcode7677,1,0,0
cristin.unitcode7677,5,0,0
cristin.unitnameDivisjon for skog og utmark
cristin.unitnameDivisjon for matproduksjon og samfunn
cristin.unitnameDivisjon for kart og statistikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel