Show simple item record

dc.contributor.authorFjeld, Dag
dc.contributor.authorVennesland, Birger
dc.contributor.authorBjørkelo, Knut
dc.date.accessioned2019-08-30T06:47:56Z
dc.date.available2019-08-30T06:47:56Z
dc.date.created2019-08-29T12:57:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-17-02386-9
dc.identifier.issn2464-1162
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2611698
dc.description.abstractUtredningens hovedmål har vært å kvantifisere de økonomiske konsekvensene av flaskehalser for tømmertransport i det kommunale veinettet i Sogn og Fjordane. Hovedmålet ble delt i to delmål. Det første delmålet var å vurdere ulike metoder for beregning av potensiell transportgevinst pr. kommune ved oppskriving til 19,5 m/50 t. Det andre delmålet var å beregne den samlede transportgevinsten for dagens transporter og presentere en prognose for utviklingen 20 år fremover. Med dagens avtalte kippe-tillegg (30 kr/m3) er transportgevinsten for skogeierene i Sogn og Fjordane beregnet til ca. 1 mill. kr/år. Dagens prisavtaler for tømmertransport indikerer i tillegg en mulig indirekte dekning av kippekostnader gjennom et forhøyet fastledd i transporttariffene. Økningen i fastleddet betales på hele transportvolumet, og dekkes av transportkjøper. De faktiske merkostnadene med kipping er beregnet til over 60 kr/m3 (ved 3 km kippeavstand). Med forventet økning i hogstklasse 5 og økt hogst framover, stiger de beregnede merkostnadene fra 2,1 mill. kr/år i 2015-2020 til 2,6 og 2,9 mill. kr/år i periodene 2021-2030 og 2031-2040. De kommunene som har og vil få størst kippekostnader er Stryn (1449), Eid (1443), Gaular (1430) og Førde (1432). Resultatene forutsetter samme kippeandel framover som det har vært i analyseperioden 2016-2018, dvs. ca. 29 %. Det er sannsynlig at mye av hogsten de siste årene har foregått i de områder hvor det er minst kipping. Uten opprusting av det kommunale veinettet er det derfor sannsynlig at kippeandelen vil øke i fremtiden. De beregnede merkostnader reflekterer skogsektorens transportgevinst. I tillegg vil oppgradering til 19,5 m/50 t også komme andre sektorer til gode.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNIBIOnb_NO
dc.relation.ispartofNIBIO Rapport
dc.relation.ispartofseriesNIBIO Rapport;5(97) 2019
dc.titleFlaskehalser i det kommunale veinettet – økonomiske konsekvenser for tømmertransport i Sogn og Fjordanenb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber15nb_NO
dc.source.volume5nb_NO
dc.source.issue97nb_NO
dc.identifier.cristin1719845
dc.relation.projectNIBIO - Norsk institutt for bioøkonomi: 327500-2nb_NO
cristin.unitcode7677,2,0,0
cristin.unitcode7677,1,0,0
cristin.unitcode7677,5,0,0
cristin.unitnameDivisjon for skog og utmark
cristin.unitnameDivisjon for matproduksjon og samfunn
cristin.unitnameDivisjon for kart og statistikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record