Produksjon og omsetning av økologisk frukt, bær og grønnsaker gjennom alternative salgskanaler
Research report
Published version

View/ Open
Date
2019-09-02Metadata
Show full item recordCollections
- Divisjon for kart og statistikk [511]
- Divisjon for matproduksjon og samfunn [924]
- NIBIO RAPPORT [1389]
- Publikasjoner fra CRIStin - NIBIO [4311]
Abstract
Det meste av norsk økologisk frukt og grønt selges gjennom de store butikkjedene, men mange produsenter selger også gjennom såkalte alternative salgskanaler som andelslandbruk, Bondens Marked, spesialbutikker og restauranter. Denne rapporten er basert på en kvalitativ og kvantitativ undersøkelse av de to gruppene produsenter. Produsenter som bruker alternative salgskanaler, oppgir flere fordeler med dette. Kortere verdikjede og høyere betalingsvilje hos forbruker gir ofte høyere enhetspris for produsent, og lønnsomheten øker ved at det kan være lettere å få solgt varer som ikke tilfredsstiller standarder for størrelse, fasong og farge. Men alternative salgskanaler innebærer ofte mer arbeid og kostnader med markedsføring og transport for levering av varer, noe som kan redusere nettoinntekten...